Aktualności
e-Sprawozdania Finansowe za 2019 rok
e-Sprawozdania Finansowe za 2019 rok
Wprawdzie termin sporządzenia sprawozdania finansowego na 2019 rok upływa 31 marca 2020 roku, ale warto to tego przygotować się i dotrzymać terminów.
Informacje o sprawozdaniach finansowych sporządzanych elektronicznie, kto i jak może je złożyć
Czym są e-Sprawozdania Finansowe
To sprawozdania finansowe sporządzone w postaci elektronicznej, w tym również w odpowiedniej strukturze logicznej i formacie (zgodnie z art. 45 ust. 1g ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, który obowiązuje od 1 października 2018 r. - dalej ustawa o rachunkowości).
Dla kogo
Ustrukturyzowane (w formie zgodnej z ww. strukturami logicznymi) e-sprawozdania finansowe sporządzają podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, za wyjątkiem jednostek sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR).
Jak złożyć e-sprawozdanie finansowe
-
jednostki wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), które nie sporządzają sprawozdań finansowych zgodnie z MSR, przesyłają e-sprawozdania wyłącznie do Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego (zgodnie z art. 69 ustawy o rachunkowości). Robią to przez zgłoszenie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego w tym celu przez Ministra Sprawiedliwości.
-
podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych, przekazują e-sprawozdania wyłącznie do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w terminie złożenia zeznania. Robią to za pomocą środków komunikacji elektronicznej, tj.
-
z wykorzystaniem bezpłatnej dedykowanej aplikacji dostępnej w zakładce Aplikacja.
-
poprzez przeznaczony do tego interfejs webAPI (np. z wykorzystaniem dostępnych na rynku aplikacji komercyjnych)
-
-
podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, niewpisani do rejestru przedsiębiorców KRS, obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego, przekazują e-sprawozdania wyłącznie do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Robią to za pomocą środków komunikacji elektronicznej, tj.
-
z wykorzystaniem bezpłatnej dedykowanej aplikacji dostępnej w zakładce Aplikacja.
-
poprzez przeznaczony do tego interfejs webAPI (np. z wykorzystaniem dostępnych na rynku aplikacji komercyjnych)
-
-
spółki cywilne - nie mają obowiązku przekazania sprawozdania finansowego ani do Szefa KAS, ani do urzędu skarbowego, ani do KRS.
Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j.: Dz.U. z 2019 poz. 351 ze zm.)
-
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.: Dz.U. z 2019 poz. 1387 ze zm.)
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 poz. 398 ze zm.)
-
Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j.: Dz.U. z 2019 poz. 1500 ze zm.)
-
Ustawa z dnia 10 października 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2018 r. poz. 1958 ze zm.)
-
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 865 ze zm.)
11 najważniejszych zmian podatkowych w 2020 roku
Musisz przeczytać, zapamiętać i wdrożyć w swoim biznesie
- Mikrorachunki do wpłat podatków
- Faktura za paragon tylko z NIP
- Biała lista – sankcje w podatkach dochodowych i VAT
- Nowe sankcje w VAT Split Payment
- Ulga na złe długi w podatkach dochodowych czyli zmniejszenie zatorów płatniczych firm
- Nowy JPK VAT
- Kasy fiskalne online
- Nowe limity w CIT/PIT
- Nowe raportowanie w cenach transferowych
- Transakcje powyżej 15 tys. zł wyłącznie na rachunek z białej listy
- Nowe regulacje dotyczące MPP i kas rejestrujących
1. Mikrorachunki do wpłat podatków
Mikrorachunki dotyczą kluczowych podatków, tj. PIT, CIT i VAT. Od 1 stycznia 2020 r. każdy przedsiębiorca powinien wpłacać je w specjalny sposób. PIT, CIT i VAT, powinny trafiać do urzędu skarbowego wyłącznie na indywidualny rachunek podatkowy, czyli IRP tzw. mikrorachunek podatkowy.
Indywidualny rachunek podatkowy jest wykorzystywany wyłącznie do dokonywania wpłat wspomnianych podatków. Nie pozwala on na poznanie historii wpłat. Indywidualne rachunki podatkowe nie służą również do zwrotu podatków i nadpłat. Zwroty dokonywane przez urzędy skarbowe przelewem będą trafiały, tak jak dotychczas, na zgłoszone konto bankowe przeznaczone do zwrotów podatku.
Numer mikrorachunku można sprawdzić i wygenerować w dowolnym momencie, ( posiada on w numeracji nr NIP przedsiębiorcy).
https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego
Na mikrorachunek można wpłacać również odsetki za zwłokę powstałe od zaległości podatkowych z tytułu PIT, CIT i VAT i koszty upomnienia. Podatki inne niż PIT, CIT i VAT wpłaca się na dotychczasowych zasadach, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych
.
Podstawa prawna: art. 61b Ordynacji podatkowej
2. Faktura tylko za paragon z NIP
Od 1 stycznia 2020 r. fakturę do sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej i potwierdzonej paragonem można wystawić tylko wtedy, jeżeli paragon ten zawiera NIP. Również faktura uproszczona, która jest traktowana jak zwykła faktura, musi zawierać pełne dane nabywcy -informuje resort finansów. Za taką fakturę można uznać paragon, ale nie może on przekraczać kwoty 450 zł brutto czyli równowartości 100 euro i musi zawierać NIP nabywcy.
Zgodnie z nowymi zasadami klient musi określić już w momencie sprzedaży czy kupuje jako podatnik, czy jako konsument.
Nowe regulacje dotyczą sprzedawców i nabywców będących podatnikami VAT. Przepisy przewidują ponadto sankcje dla sprzedawcy za niedopełnienie obowiązku, czyli wymianę paragonu bez NIP na fakturę, a także dla nabywcy za uwzględnienie w ewidencji faktury wystawionej do paragonu bez NIP. Wynosi ona 100 proc. podatku wykazanego na fakturze.
Podstawa prawna: Art. 106b ust 5 ustawy o VAT
3. Biała lista – sankcje w podatkach dochodowych i VAT
Dokonujący przelewów w firmach mają od 1 stycznia 2020 r. dodatkowe obowiązki. Dokonanie przelewu o określonej wartości na rachunek bankowy, który nie został ujawniony na tzw. białej liście, będzie obłożone sankcją w postaci obowiązku wyłączenia tej płatności z kosztów uzyskania przychodów. Negatywne konsekwencje finansowe takiego błędu dotyczyć będą także podatku VAT.
Biała lista – co to takiego
Biała lista to inaczej ogólnodostępna, elektroniczna baza danych podatników VAT. Zawiera m.in. nazwy, numery NIP, status jako podatnika VAT, adres działalności i numer rozliczeniowego konta bankowego prowadzonego przez polski bank lub SKOK. Numer zgłoszony przez dany podmiot jako rachunek związany z prowadzoną działalności gospodarczą można sprawdzić na:
https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka
Biała lista – wykorzystanie w rozliczeniach podatkowych
O ile wykaz elektroniczny stanowi pomocne narzędzie dla potwierdzenia statusu kontrahenta dla celów VAT, o tyle jego nową funkcją obowiązującą od początku 2020 r. jest sankcjonowanie rachunków bankowych ujawnionych w wykazie jako właściwych dla dokonania płatności na rzecz przedsiębiorcy – zarejestrowanego podatnika VAT czynnego dla transakcji o wartości przekraczającej 15 tys. zł.
Co do zasady, w wykazie publikowane są jedynie rachunki bankowe zgłoszone jako rachunki związane z prowadzoną działalności (na formularzu NIP-2 dla spółek nie rejestrowanych w KRS-ie, na formularzu NIP-8 dla spółek rejestrowanych w KRS-ie lub w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą na odpowiednim formularzu aktualizującym rejestrację w CEIDG). W wykazie pojawiają się wyłącznie rachunki prowadzone przez polskie banki i SKOK, nie są więc publikowane rachunki prowadzone przez banki zagraniczne czy rachunki ROR.
W Wykazie nie będą zamieszczane rachunki gospodarki własnej banków/SKOK, wykorzystywane przez nie do rozliczeń związanych z ich działalnością własną, chyba że bank wykorzystuje do rozliczeń rachunki rozliczeniowe w rozumieniu art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo bankowe i zostaną jako rachunki rozliczeniowe przez banki/SKOK zgłoszone.
Tzw. rachunki cesyjne prowadzone przez banki/SKOK służące do przeprowadzania rozliczeń z tytułu nabywanych przez bank/SKOK wierzytelności pieniężnych, w tym wykorzystywane w zakresie prowadzonej przez nie działalności faktoringowej, o której mowa w art. 14 ust. 2h ustawy o PIT i art. 12 ust. 4i ustawy o CIT – również nie będą zamieszczane w Wykazie.
Numery takich rachunków mogą być wskazywane jako rachunek do zapłaty, np. z tytułu realizowanego przelewu wierzytelności lub np. świadczenia przez bank usługi wynajmu.
W takich sytuacjach w stosunku do podatników dokonujących płatności na rachunki gospodarki własnej i tzw. rachunki cesyjne banków/SKOK, niezamieszczone w Wykazie nie będą stosowane sankcje w podatkach dochodowych PIT i CIT oraz odpowiedzialność solidarna w VAT. (…).
Podstawa prawna: art. 96b ust. 2 ustawy o VAT
Sankcje w podatkach dochodowych
W przypadku gdy płatność o wartości 15 tys. zł zostanie zrealizowana na konto przedsiębiorcy, które nie zostało wykazane na białej liście, konsekwencją dla nabywcy dokonującego takiej płatności będzie brak możliwości zaliczenia opłaconego w ten sposób wydatku do kosztów podatkowych.
W przypadku dokonania przelewu na rachunek nieznajdujący się na „białej liście” podatnik będzie mógł uwolnić się od sankcji, mając na to 3 dni od dnia zlecenia przelewu. W tym terminie będzie musiał złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury zawiadomienie o zapłacie na „niezgłoszony” rachunek na druku ZAW-NR. Niestety, dla spóźnialskich nie przewidziano taryfy ulgowej (np. nie ma prostej możliwości ukosztowienia płatności na „szary” rachunek), co stanowi istotną wadę wprowadzonych przepisów.
Podstawa prawna: art. 22p ust 1 pkt 2 ustawy o PIT i art. 15d ust 1 pkt 2 ustawy o CIT
Sankcje w VAT
Dokonanie płatności na konto bankowe spoza wykazu ma również konsekwencje w VAT. W takim przypadku nabywca ponosi solidarną odpowiedzialność ze sprzedawcą za poprawne rozliczenie podatku VAT od danej transakcji. W VAT uniknięcie ewentualnych sankcji jest możliwe wyłącznie poprzez dokonanie płatności z zastosowaniem Mechanizmu podzielonej płatności.
Podstawa prawna: art. 117ba Ordynacji podatkowej
Objaśnienia MF – wytyczne dla nietypowych przypadków
Wraz z wejściem w życie nowych regulacji dotyczących białej listy powstało wiele kontrowersji wynikających z literalnego brzmienia nowych regulacji i ich zastosowania w niestandardowych sytuacjach, m.in. w przypadku:
- płatności realizowanych kartą płatniczą lub online (za pośrednictwem operatora płatniczego),
- płatności na tzw. rachunki cesyjne,
- płatności za transakcje transgraniczne realizowane na zagraniczne konta bankowe podmiotów zagranicznych zarejestrowanych dla celów VAT w Polsce.
Z pomocą przychodzą Objaśnienia wydane przez Ministerstwo Finansów, które posiadają szczególny status na gruncie Ordynacji podatkowej, ponieważ zastosowanie się przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych powoduje objęcie go ochroną przewidzianą w Ordynacji.
Całość objaśnień jest dostępna na stronach Ministerstwa Finansów. https://www.gov.pl/web/finanse/objasnienia-podatkowe-z-dnia-20-grudnia-2019-r-wykaz-podatnikow-vat
4. Split payment – nowe sankcje
Nowe przepisy w zakresie Mechanizmu Podzielonej Płatności obowiązują już od 1 listopada 2019, kiedy stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia dla towarów i usług z załącznika 15 do ustawy o VAT zastąpił obowiązkowy Mechanizm podzielonej płatności.
Podatki dochodowe
Od 1 stycznia 2020 nabywca, który przeleje poza mechanizmem split payment należność za fakturę na kwotę brutto przekraczającą 15 tys. zł, na której znajdzie się choć jedna pozycja z załącznika 15 do ustawy o VAT, a więc objęta obowiązkowym split paymentem, nie może zaliczyć wydatku do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższa sankcja w podatku dochodowym nie wystąpi, kiedy pomimo takiego obowiązku sprzedawca zapomniał o oznaczeniu faktury adnotacją „Mechanizm podzielonej płatności”.
Podstawa prawna: art. 22p ust 1 pkt 3 ustawy o PIT i art. 15d ust 1 pkt 3 ustawy o CIT
Sankcje w VAT – sprzedawca
Przepisy ustawy o VAT nakładają na sprzedawcę obowiązek oznaczenia faktury adnotacją „Mechanizm podzielonej płatności” w przypadku, gdy jej wartość przekracza 15 tys. zł i na fakturze wystąpi choć jedna pozycja z załącznika nr 15 do ustawy o VAT. W przypadku gdy pomimo spełniania powyższych przesłanek sprzedawca nie zawrze adnotacji o MPP, grozi mu 30% sankcja VAT. Sankcja nie wystąpi, jeżeli nabywca zapłaci fakturę z zastosowaniem Mechanizmu podzielonej płatności.
Podstawa prawna: art. 106e ust.12 i 13 ustawy o VAT
Sankcje w VAT – nabywca
Nabywcy muszą być bardzo czujni przy dokonywaniu płatności za faktury, ponieważ brak oznaczenia faktury adnotacją o MPP przez sprzedawcę nie wystarczy dla uniknięcia sankcji w VAT.
Należą do nich:
- 30% sankcja w VAT w przypadku gdy przelew został dokonany poza split payment, pomimo, iż faktura podlegała MPP, sankcja jednak nie wystąpi u nabywcy, jeżeli sprzedawca prawidłowo rozliczy VAT z danej faktury,
- może odpowiadać solidarnie ze sprzedawcą za rozliczenie VAT z takiej faktury.
Podstawa prawna: art. 108a ustawy o VAT
5. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych czyli zmniejszenie zatorów płatniczych
Od 1 stycznia 2020 r. podatnicy PIT i CIT będą mogli korzystać z tzw. ulgi na złe długi. Pozwala ona wierzycielowi na pomniejszanie podstawy opodatkowania o wartość wierzytelności (zaliczaną do przychodów należnych), jeżeli nie zostanie ona uregulowana lub zbyta w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności, który jest określony w umowie lub na fakturze (rachunku).
Nowe przepisy przewidują również konsekwencje dla dłużników, zobowiązując ich do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów lub do doliczenia niezapłaconej kwoty do przychodu. W przypadku wierzyciela zastosowanie ulgi na złe długi jest dobrowolne, natomiast dłużnik jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania w przypadku niezapłacenia faktury w określonym terminie. Wierzyciel może korzystać z ulgi, jeżeli od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność lub zawarcia umowy nie upłynęły dwa lata. Ulga w podatkach dochodowych jest analogiczna do rozwiązań obowiązujących już w rozliczeniach VAT.
Podstawa prawna: Art. 26i ustawy o PIT, art. 18f ustawy o CIT
6. Nowy JPK VAT
W 2020 r. nastąpi stopniowa likwidacja składanych odrębnie deklaracji VAT, które zastąpi nowy plik JPK. Nie należy jednak liczyć, że nowy plik będzie stanowił wyłącznie uproszczenie. Jego wprowadzenie wiąże się także z nałożeniem dodatkowych obowiązków ewidencyjnych w sprawozdawczości VAT.
Nowy JPK_VAT będzie obowiązywał począwszy od 1 kwietnia 2020 r. tylko dużych przedsiębiorców w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Natomiast od 1 lipca 2020 r. będzie już dotyczył wszystkich podatników.
Nowe obowiązki ewidencyjne będą natomiast związane z towarami wrażliwymi. Między innymi podlegającymi obowiązkowej podzielonej płatności, ale nie tylko. Dodatkowe oznaczania trzeba będzie podawać także w przypadku faktur dotyczących min. leków, paliwa, papierosów, pojazdów oraz części samochodowych i innych wyrobów akcyzowych, budynków, budowli i gruntów.
Nowe regulacje wprowadzają ponadto sankcje za niepoprawne wypełnienie ewidencji VAT. W przypadku stwierdzenia, że w przesłanym pliku JPK VAT znajdują się błędy, które uniemożliwiają zweryfikowanie prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego – po uprzednim wezwaniu podatnika – będzie mógł nałożyć na niego karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd. Uniknięcie kary będzie jednak możliwe pod warunkiem przesłania w terminie 14 dni od otrzymania wezwania z urzędu skarbowego poprawionego pliku JPK.
Podstawa prawna: art. 109 ust 3b-3k ustawy o VAT, Rozporządzenia ministra finansów, inwestycji i rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie VAT.
Powyższe regulacje będą obowiązywać od 1 kwietna 2020 r.
7. Kasy fiskalne online
Począwszy od 1 stycznia 2020 r. określone grupy przedsiębiorców zostały zobligowane do wymiany kas fiskalnych na tzw. kasy fiskalne online. Są to urządzenia, które na bieżąco przekazują fiskusowi informacje o sprzedaży. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy świadczą następujące rodzaje usług:
- naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów. W tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, a także w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
- dokonują sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.
Do wymiany urządzenia na wersję online do dnia 30 czerwca 2020 r. zostały zobowiązane podmioty w celu rejestrowania:
- świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne. Również sezonowe oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
- sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.
Natomiast do dnia 31 grudnia 2020 r. takie wymiany powinni dokonać przedsiębiorcy w celu prawidłowego rejestrowania świadczenia usług:
- fryzjerskich,
- kosmetycznych i kosmetologicznych,
- budowlanych,
- w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
- prawniczych,
- związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.
Podstawa prawna: art. 145b ustawy o VAT
8. Nowe limity w CIT/PIT
Od 1 stycznia 2020 r. limit sprzedaży dla uzyskania statusu małego podatnika w podatku dochodowym został zwiększony. Wartość zmieniła się z 1, 2 mln euro do wartości 2 mln euro.
Co ważne, zmiana dotyczy tylko definicji małego podatnika dla celów CIT i PIT. Limity sprzedaży dla podatników VAT pozostały niezmienione.
Mali podatnicy korzystają z preferencji związanych z rozliczeniami podatkowymi, niedostępnych dla pozostałych przedsiębiorców, m.in.
- możliwość wyboru kwartalnego rozliczania,
- możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Nawet jeśli środek trwały jest droższy niż 10 tys. zł, przy zachowaniu limitu 50 tys. euro łącznie odpisów amortyzacyjnych w skali roku podatkowego (PIT, CIT),
- stosowanie 9% stawki CIT (z określonymi wyłączeniami),
- najkorzystniejsze ulgi podatkowe związane z prowadzeniem działalności badawczo-rozwojowej.
Limity małych podatników VAT oraz PIT i CIT przedstawiają się następująco:
Rok | Mały podatnik VAT | Mały podatnik CIT/PIT | ||
---|---|---|---|---|
2019 | 1,2 mln EUR | 5 mln 135 tys. PLN | 1,2 mln euro | 5 mln 135 tys. PLN |
2020 | 1,2 mln EUR | 5 mln 245 tys. PLN | 2 mln EUR | 8 mln 747 tys. PLN |
Limit przelicza się po średnim kursie ogłaszanym przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego i zaokrągla do 1 tys. zł. Zatem do przeliczania limitu małego podatnika dla 2020 r. stosuje się kurs ogłoszony 1 października 2019 r. Wynosi on 4,3734 zł za euro.
Podstawa prawna: art. 5a pkt 20 ustawy PIT i art. 43 pkt 10 ustawy o CIT
art. 2 pkt 25 ustawy o VAT
9. Nowe raportowanie w cenach transferowych
Za 2019 rok raportowanie o cenach transferowych będzie obowiązkowe na formularzu, który zastąpi CIT-TP. Nowy druk jest składany drogą elektroniczną przez podatników objętych obowiązkiem dokumentacyjnym, niezależnie od ich wielkości.
Od 2019 roku wprowadzono nową formę raportowania o cenach transferowych, która zastępuje dotychczasowy formularz CIT-TP. Jest to druk TP-R. W porównaniu do CIT-TP rozszerzony jest krąg podmiotów objętych nowym obowiązkiem. Formularz TP-R składany jest bowiem przez podatników zobowiązanych do sporządzenia dokumentacji lokalnej, niezależnie od ich wielkości. Dodatkowo, TP-R (ale w nieco ograniczonym zakresie) będą zobowiązani składać podatnicy, którzy są zwolnieni (pod pewnymi warunkami) z obowiązku przygotowania dokumentacji dla transakcji krajowych. Równocześnie rozszerzony został zakres informacji ujawnianych przez podatników. Pierwsze formularze będą składane już za rok 2019.
10. Transakcje powyżej 15 tys. zł wyłącznie na rachunek z białej listy
Od nowego roku podatnicy będą mieć obowiązek zapłaty za faktury o wartości powyżej 15 tys. zł na rachunki rozliczeniowe i rachunki w SKOK, zamieszczone w Wykazie podatników VAT (tzw. białej liście) – jeżeli wystawca faktury jest podatnikiem VAT czynnym. Oznacza to, że obowiązek ten nie będzie dotyczyć płatności, które wynikają z faktur wystawianych przez podatników zwolnionych z VAT ze względu na limit sprzedaży (tj. 40 tys. euro) lub wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT.
Zapłata na rachunek spoza wykazu spowoduje konsekwencje, tj.: brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów (lub zmniejszenie wysokości kosztów) w PIT i CIT i odpowiedzialność solidarną w VAT (chodzi o kwotę podatku VAT, związanego z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług). Podatnik może uniknąć tych konsekwencji, jeżeli poinformuje urząd skarbowy w ciągu 3. dni o numerze rachunku spoza wykazu, na który zlecił przelew.
Więcej o Wykazie podatników VAT na podatki.gov.pl
11.Nowe regulacje dotyczące MPP i kas rejestrujących
Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 r. konsekwencje w PIT i CIT – tj. brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów (lub zmniejszenie wysokości kosztów) przy transakcjach powyżej 15 tys. zł – będą dotyczyć również sytuacji, kiedy płatność odbędzie się z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności (MPP), pomimo prawidłowego oznaczenia faktury, czyli napisania na niej wyrazów „mechanizm podzielonej płatności”.
Od nowego roku wystawienie dla nabywcy (podatnika VAT) faktury VAT z tytułu sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej będzie możliwe tylko w przypadku, gdy paragon zawiera numer identyfikacyjny, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Obowiązek posiadania kas rejestrujących online będzie dotyczył pierwszych grup podatników, którzy:
- świadczą usługi naprawy pojazdów silnikowych i motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych i motorowerów,
- sprzedają benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.
Podstawa prawna: art. 145b ustawy o VAT
Więcej informacji o kasach online na podatki.gov.pl
Opracowała Scholastyka Machura